«Κάθε τέχνη έχει τις ρίζες της στο ανθρώπινο μυαλό,
περισσότερο στις αντιδράσεις μας παρά στον ίδιο τον ορατό κόσμο, και ακριβώς επειδή η τέχνη είναι ¨αντιληπτική¨,
όλες οι παραστάσεις αναγνωρίζονται από το ύφος τους».
E.H.Gombrich, Art and Illusion

Τρίτη, 23 Αυγούστου 2011

Αναδυόμενο από τη γη μουσείο στην Ελεύθερνα

Ένα από τα πλέον αξιόλογα έργα για ολόκληρο το νομό Ρεθύμνου φαίνεται να μπαίνει στην τελική ευθεία. Πρόκειται για τη δημιουργία του μουσείου εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ελεύθερνας για το οποίο  προκηρύχτηκε διαγωνισμός ο οποίος θα διεξαχθεί στις 6 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα της Συγκλήτου του Παν/μίου Κρήτης στο Ρέθυμνο. Το έργο που θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του αρχαιολογικού χώρου και θα καλύπτει 1630 τ.μ. συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και από Εθνικούς πόρους, ενώ έχει προϋπολογισμό 2.480.000 ευρώ. Το μουσείο είναι το τέταρτο στην Ελλάδα που κατασκευάζεται εντός αρχαιολογικού χώρου μετά τη Βεργίνα, την Ολυμπία και τους Δελφούς ενώ η κατασκευή του υπολογίζεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια.
Ο αρχαιολόγος Νίκος Σταμπολίδης, που οραματίστηκε και πάλεψε από το 1985 για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων της Ελεύθερνας, μιλώντας στην εφημερίδα «Ρέθεμνος» για το μουσείο τόνισε: «Είναι ένα έργο που συνάδει με την τελευταία λεπτομέρεια του επιστημονικού και του τεχνικού λόγου, με το τοπίο και το χώρο στον οποίο θα δημιουργηθεί, τόσο στα υπόγεια όσο και στον όροφο. Στο έργο περιλαμβάνονται αίθρια και αίθουσες μέσα στις οποίες θα φιλοξενούνται τα αντικείμενα κατά συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, δηλαδή από την έναρξη της κατοίκησης της Ελεύθερνας ή έστω της ανθρώπινης παρουσίας, από την 3η χιλιετία π.Χ. μέχρι και τα μινωικά, ομηρικά, γεωμετρικά, αρχαϊκά, κλασσικά, ελληνιστικά, ρωμαϊκά, παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά χρόνια». Στη συνέχεια και μιλώντας για τη διαφορά του με άλλα μουσεία ανέφερε: «Το κυριότερο αλλά και το καινούριο που θα φέρει αυτό το Μουσείο είναι το γεγονός ότι κάθε 3 - 5 χρόνια θα μπορεί να αλλάζει τις βιτρίνες του, διότι εμείς θέλουμε ο κόσμος που έρχεται, να επανέρχεται. Όχι να τον δούμε μια φορά και μετά να το ξεχάσουμε, καθώς πρόκειται για μια ανασκαφή η οποία συνεχίζεται και θα συνεχίζεται και τα χιλιάδες αντικείμενα που υπάρχουν θα ανανεώνονται».
Όσον αφορά το κτήριο το οποίο σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει την αίσθηση ότι αναδύεται μέσα από τη γη, υπογράμμισε: «Θα μοιάζει λίγο στην απλότητά τους, με τα μέγαρα τα μινωικά –κάπως έτσι θα πρέπει να το φανταστεί κανείς- με τους τοίχους του προς την ανατολική πλευρά, για να βλέπει τον Ψηλορείτη». Προσπαθώντας να δώσει ακόμα μια εικόνα ο κ. Σταμπολίδης ανέφερε: «Όπως τα χαράκια ανοίγουν και αφήνουν μια σχισμή ανάμεσά τους, εμείς σε αυτή τη σχισμή θα μπορούμε να δημιουργήσουμε τα παράθυρα ή ένα διηνεκές που θα μπορεί να μπαίνει φως». Όσον αφορά στη συνέχεια της περιγραφής ο κ. Σταμπολίδης υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες καθώς «αυτό είναι και θέμα τεχνικής. Δεν είναι μόνο τα σχέδια» τόνισε, «το θέμα είναι ποιός θα αναλάβει να το υλοποιήσει, αφού στην εκτέλεση, σημασία έχει η λεπτομέρεια και ο τρόπος αντιμετώπισης αυτών των πραγμάτων». Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ορίζεται σε 400 ημερολογιακές ημέρες και μέσα σε αυτές ο κ. Σταμπολίδης ανέφερε ότι από μουσειολογική άποψη θα έχουν ολοκληρωθεί τα πάντα, και συμπλήρωσε: «Πρέπει να είμαστε τυχεροί όπως ήμασταν στην κατασκευή του στεγάστρου, να υπάρχουν άνθρωποι με ευαισθησία που το κριτήριο τους δεν θα είναι το κέρδος, αλλά το να αφήσουν το όνομά τους πίσω σε ένα τέτοιο κτηριακό συγκρότημα».
Στο μουσείο πρόκειται να δημιουργηθεί αίθουσα προβολών, ενώ στην είσοδό του θα υπάρχουν οθόνες αφής ώστε ο επισκέπτης να έχει άμεσες και γρήγορες πληροφορίες για τα εκθέματα. Στο χώρο θα φιλοξενούνται τα ευρήματα των ανασκαφών που υπολογίζονται σε αρκετές χιλιάδες, από τα οποία συντηρημένα κι έτοιμα προς έκθεση είναι τα 1.500. Τέλος όσον αφορά τα μονοπάτια, σύμφωνα με τον κ. Σταμπολίδη έχουν ολοκληρωθεί κατά τα 3/4 τους και απομένει η ολοκλήρωση 2 ακόμα μονοπατιών, εκείνου που θα οδηγεί από την Ορθή Πέτρα προς τα αρχαία λατομεία κι εκείνου που θα οδηγεί από την νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας προς το Μουσείο.


Ένα νέο συναισθηματικής αξίας τόσο για μένα όσο και για άλλους συμφοιτητές μου καθώς ο αρχαιολογικός χώρος της Ελεύθερνας αποτέλεσε την ένταξη μας στην πρακτική πλευρά της αρχαιολογίας.

Πηγή:Ρέθεμνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

My favorite pics

My favorite pics
Η Άνοιξη, περ.1478, Ουφίτσι, Φλωρεντία, Μποτιτσέλι.

Η Αφροδίτη και ο Άρης, 1485, Λονδίνο, Μποτιτσέλι

Η Γαλατού, 1660, Ρέικσμουζέουμ Άμστερνταμ, Vermeer

Μεταννοούσα Μαγδαληνή{με κερί που καπνίζει},1635-7,Λος Άντζελες,George de la Tour

Pietà, 1499,Βασιλική Αγίου Πέτρου, Βατικανό,Michelangelo